Amsterdam - Del 3.

Dag tre i Amsterdam innebar lördag och helgens sämsta väder. Vi tog våra cyklar till Anne Franks museum och efter att ha köat i 2,5 timme (!) i snålblåst fick vi äntligen komma in och jag får faktiskt erkänna att museet var lite av en besvikelse. Definitivt inte värt kön men om ni ska till Amsterdam och vill gå dit, köp biljetter på hemsidan, då får man gå före hela kön in :)

Eftersom vi hade våra cyklar passade vi på att cykla till stadsdelen Oude Pijp för att äta lunch på The Butchers. Om vi inte hade läst recensioner och blivit tipsade om detta ställe innan hade vi nog 1) inte hittat dit och 2) definitivt inte gått in. Ett hål in i väggen men vilken miss om man inte hittar hit, sjukt goda hamburgare!

Mätta och belåtna var det bara att stiga ut genom dörren och hamna rätt på Albert Cuyp Markt - en av Amsterdams största marknader. Här fanns allt från blommor och frukt till "märkeskläder", mat och inredning. Lite mysigt att bara strosa omkring och inse att det inte går att få ner så värst mycket i ett handbagage :)

Lördagseftermiddagen bestod mest av ösregn så efter lite fika och shoppingbesök på "De 9 Straatjes" - 9 gator med vintage, krimskrams, märkesbutiker och små lokala affärer var det dags att lämna tillbaka våra hyrcyklar. Åter igen, ska ni besöka Amsterdam - hyr cykel! Verkligen ett bra sätt att få se stora delar av staden på kort tid. Mysigt är det också!

Efter regn kommer ju solsken och lördagskvällen sprack upp och blev riktigt fin. Här bodde vi förresten, Room Mate Aitana.

Amsterdams gator är verkligen vackra med alla färgglada gamla hus, cyklar överallt och både stora och små båtar som korsar kanalerna. Det finns alltid något att titta på!

Vi hade kollat upp fem olika restauranger för kvällen och trodde vi skulle få plats på något av dessa men alla var tyvärr fullbokade. Så efter lite letande hittade vi "Daalder" som visade sig vara en fullträff. Vi började med ett glas champagne i baren och lagom till förrätten hade de ett bord ledigt till oss. Man kunde välja på att äta från trerätters upp till sjurätters och maten var både vällagad och prisvärd. Kvällen avslutades med Sangria på en mexikansk högjudd bar!

Sandra Lundin

Vi fick sån mersmak efter vår köpenhamsresa att vi direkt kollade upp resor till amsterdam så fort vi kom hem. Får se om vi hittar någon tid som passar bra för oss att åka men då tar jag definitivt med dina tips! Vi hade också ett gäng utsedda restaurangen i kph men två av dem var stängda pga renovering, så himla typiskt!

Svar: Visst blir man sugen på att resa mer, jag håller med! Kul att ni fortfarande är sugna på Amsterdam, jag trivdes verkligen i den stan!