Santorini Del 4 - Oia och solnedgången

Vi åkte till Oia två gånger under vår vecka i Santorini. Jag hade läst så mycket positivt om denna by och den var precis så mysig som man tror. Även hit transporterades vi med lokalbuss som tog kurvorna i 180 och jag fick visst inse att jag är lite smått livrädd för bussresor på smala vägar med branta stup bredvid.

Jag blev alldeles till mig av utsikten, de klassiska vita husen och ville helst ta kort på allt samtidigt och berättade för D minst fem gånger om hur fantaaastiskt ljuset var. Jag tror han tröttnade där en stund, tur att han är tålmodig och står ut med mitt tjat :)

Vi började vandra ner mot hamnen men efter gårdagens hike i bergen var våra ben för trötta för att orka hela vägen ner och upp. Det spelade inte någon roll hur många gånger under vår vecka som jag såg dessa byar där husen klättrade uppför bergsväggarna, jag blev lika fascinerad varje gång. Hur kommer man ens på tanken att bygga så?

Ni ser ju, vilken miljö! Vi strosade bland de olika "gångarna", fotade den ena blå dörren efter den andra och diskuterade vem det kunde tänkas vara som bodde i de där fina vita husen med skyltar framför grinden som hojtade privat!

För att invänta det perfekta ljuset letade vi upp en bar/café för ett glas rosé och glass. Efter att ha surat en stund när vi upptäckte att det enda lediga bordet var upptaget sökte en tjej min uppmärksamhet och meddelade att deras bord snart var ledigt. Gissa vem som var nöjd med att få ett mycket bättre bord med full utsikt över havet och solnedgången?

Vi satt där och spanade på folk som fotade med sina iPads, alla stackars män som skulle ta 100 kort på sina flickvänner och asiater som strosade runt med paraplyer för att slippa solen. Till slut försvann solen ner vid horisonten och lämnade efter sig en rosa himmel. Det är verkligen magiskt med solnedgångar, jag tror aldrig att man tröttnar!

Innan löven faller.

Vi har haft en fantastiskt fin höst i år. Solen har gjort att dagarna varit varmare och ljusare än vanligt, regnet har hållit sig borta och löven har fått stanna länge på träden med sina brandgula och röda färger. Ändå har jag knappt lyckats knäppa ett enda foto. Jag vet inte riktigt vart tiden har tagit vägen men idag hänger de regntunga molnen lågt, som ett lock över staden.

När jag kom hem till mina föräldrar i fredags hann jag knappt in genom dörren förrän jag försvann igen, iväg på en lånad cykel för att hinna ta några foton innan solen försvann bakom träden. Hösten är en rätt fin årstid, kanske en av de bästa ändå.

När man går på 30-årsfest.

Igår var vi inbjudna till 30-årsfest med tema sport. Ett ganska enkelt tema men ändå så svårt. Vi hade planer på sllt från bröderna Sedin till Tiger Woods/Lindsey Vonn men det slutade med att jag kom till festen som tennisspelare (slående lik Björn Borg) och D anlände som den snyggaste skidåkaren från 80-talet med bootcutbyxor med hängslen, längdskidåkardojjor och en himla fin mössa. Succé!

Santorini Del 3 - Hike i Messa Vouno

På måndagen, när solen fortfarande var varm och vinden inte hunnit hitta till ön var vi uppe i ottan för att bestiga det berg vi bodde intill, nämligen Messa Vouno. Vi hade sett en liten vit byggnad långt där uppe ovanför vårt hotell och förstod att de små krokiga stigarna skulle leda oss dit.

Vi tog oss upp till byggnaden, som jag tyvärr inte minns namnet på, men som är det enda stället på ön där man kan dricka vattnet. Vi skippade att testa, dumt att utmana ödet. Utsikten var helt fantastisk och vi kunde spana på bilarna som åkte längsmed den slingriga vägen upp.

Då vädret blev lite sämre under veckan hann vi med att vandra i berget Messa Vouno två gånger till. På tisdagen tog vi oss upp längsmed den slingriga bilvägen och lagom uppe insåg vi att vi glömde ta med pengar till inträde till Ancient Thira (en historisk stad från antiken). Av den anledningen blev det hajk även på fredagen :)

Santorini Del 2 - Fira

Vi blev tipsade av hotellpersonalen att ta lokalbussen för att besöka de andra orterna på ön och bara bussresorna i sig under veckan var ett äventyr. Efter en hetsig bussresa med gastande greker som tog kurvorna i alldeles för hög fart var vi framme i Santorinis huvudstad Fira. Vi hade inte riktigt koll på vart själva huvudgatan låg utan testade åt ett håll som visade sig vara fel. Men innan vi vände kom vi fram till den fantastiska utsikt som huvudstaden bjöd på. Jag tappade minst sagt andan, kan naturen verkligen vara så här fin?

Vi hittade till slut huvudgatan lagom till himlen började färgas ljusrosa och solen gav husen ett varmt ljus. Vi vandrade stentrappor upp och stentrappor ned i alla små gångar som staden består av. Det fanns massvis av hål-i-väggen-butiken som sålde allt möjligt krimskrams, smyckesbutiker i mängder och asiatiska turister med gigantiska objektiv, stativ och poseringar. Vi hade också kunnat gå 600 trappsteg ner till hamnen och 600 trappsteg upp igen men vi skippade det, någon måtta får det ju ändå vara när det är semester.

Vi slog oss ner på en av alla restauranger med den magnifika utsikten. Jag beställde Moussaka och D tog Souvlaki, mer grekiskt kan det inte bli. Vi njöt av varandras sällskap, maten, vinet och jag viftade mest mot D med yviga armar på allt det vackra som vi omgavs av. När solen gått ner vandrade vi vidare för varsin Irish Coffee på en bar innan vi tog lokalbussen hem igen. Semester alltså, det är gejer det!

Santorini Del 1 - Kamari

Vi landade vid lunchtid på lördagen i ett varmt och skönt Santorini och efter att ha checkat in, blivit uppgraderade till ett rum med jacuzzi och fått en fantastisk utsikt våra våra två balkonger bytte vi om till shorts och flipflops för en lunch nere vid stranden.

Efter att ha letat upp en sportbar som visade Spursmatchen och dumpat D där tog och kameran en promenad i Kamari, orten som vi bodde i. Jag gick genom små gränder med blommor som hängde tungt ner från husen, träd med granatäpplen (hur exotiskt!?) och givetvis - de blå dörrarna.

De första två dagarna spenderade vi på denna fina strand med ljummet vatten, fläktande vindar och folk som sålde allt från tavlor och massage till cd-skivor och dvd's. När parasollkillen sedan kom förbi och föreslog att vi antingen skulle betala 5 EUR för våra platser eller köpa en öl per stol kan ni tänka er att valet inte var så svårt :)

På svensk mark igen.

Då var vi hemma igen. I vår lägenhet med mjuka lakan, riktigt kaffe och en toalett som kan spola ner papper. Vi har haft en riktigt bra vecka och min kamera är full av minnen som jag vill visa för er. Men högen med tvätt ska först betas av och kylskåpet ska fyllas innan jag kan hugga in på redigeringen av mina 300 bilder!

Tills dess får ni njuta av den fina utsikten från Oia.

På semester.

Idag är första dagen så solen inte lyser utan himlen är täckt av moln. Ganska blåsigt men ändå inte kallt. Vad kan väl passa bättre än att göra en repris av gårdagen och köra lite hiking? Vi bor nämligen precis vid ett berg så det finns inga ursäkter.

I övrigt fyller vi våra dagar med sol och bad, bokläsning och allmänt slappar-tillstånd. Santorini är verkligen vackert och när jag kommer hem ska ni få se ännu finare bilder, tills dess bjuder jag på bilder från våra iPhones.

Jessans world

life isn't about waiting for the storm to pass it's about learning how to dance in the rain.. Kontakt: jessansworld@gmail.com