Kräftskivan 2013.

En gång om året är det dags. Varje år längtas det till denna lördag, det vattnas i munnen och man vet aldrig vad som kan hända. Givetvis pratar jag om årets kräftskiva. The kräftskiva! Anledningen till denna tradition är min innebandyspelande kusin som lämpligt nog fyller år i augusti. Hoppas ni är redo för ett bildmaraton? Ja? Bra!

Min andra Göteborgskusin vet jag brukar se fram emot denna kräftskiva som alltid inleds med mer kakor och bullar än vad som går ner i magen och toppas därefter med tårta och matkoma.

Under tiden Theo charmade brallorna av sin mormor underhöll systrarna fjant med sina allra bästa posér.

Vissa kastade frisbee med grodfötter, andra kastade frisbee utan.

Vem som fick mest uppmärksamhet denna kräftskiva är kanske inte så svårt att lista ut. Theos första kräftskiva dessutom.

Galen katt, svartvit Theo och Theo, morfar och gammelmormor.

Eftermiddag övergick till kväll och kräftskivan dukades fram. Hur gott ser det inte ut då? Jag kan garantera att det var precis sådär gott. Havskräftor, räkor, snittar, pajer, brytbröd och iskall tysk öl kan göra vem som helst mjuk i sinnet.

Till sist föll mörkret över augustikvällen och vi satt kvar i ljuset av röda kräftljusslingor och försökte in i det sista förneka kylan som smög sig på. Tack för ännu en lyckad kräftskiva (även om vi glömde av att spela plump!).

När man fyndar på loppisarnas mecka.

Idag har vi fyndat minsann! Efter en finfin frukost med nybakade frallor och en långpromenad som resulterade i skoskav begav vi oss mot loppisarnas mecka. De vet visserligen att de kan ta betalt men oj vad mycket grejer det finns!

Vi åkte därifrån med två röda pinnstolar och en kökssoffa. Lite slipande och målarfärg kommer göra susen!

Att starta en lördag.

God morgon lördag!

Att vakna till blå himmel och en sol som skiner är verkligen inte fel, särskilt inte när det är lördag. Jag hoppade upp på min cykel och trampade iväg till stans bästa surdegsbageri för att köpa frulle. Det luktade nybakat på långt håll och jag var inte ensam om att köpa bröd där.

Idag tänkte vi styra upp vår lägenhet, köpa lite inredningsprylar som funnits i tankarna länge, men med en så fin sommar som vi haft har det inte riktigt prioriterats. Får se hur långt vi kommer idag :)

Semesterns sista besök.

Semesterns sista dagar spenderade vi tillsammans med våra fina vänner från Göteborg. Vi startade lördagen med fika på balkongen, sol och bad på Tylösand, bilköer när regnet hängde i luften och ett besök på Riccardos i Möllegård där kön var alldeles för lång. Kvällen ägnade vi åt att dricka vin, äta tapas, diskutera duschmössans existens på lågstadiejympan och avslutades med Sangria på Tillsammans med Nissan som utsikt. En lördag helt i min smak!

På söndagen tog en vi promenad ut till Söderpiren för en fika. När vi spanat klart på nybörjarsurfarna gick vi vidare förbi tanterna och gubben på ljugarbänken, bland alla segelbåtar och passade på att fråga C vad alla konstiga båtskyltar egentligen betyder. Det är dagar som dessa som jag stoppar ner i min minnesbank och plockar fram i vinter, när jag vill minnas hur fin sommar vi faktiskt hade i år.

Sensommarkväll.

Det tar inte lång tid efter semestern innan rutinerna sitter, vardagen rullar på och hösten gör sig påmind. Men det är ju trots allt rätt sköna eftermiddagar och kvällar fortfarande, jag hävdar att så länge det är augusti så är det sommar!

Efter en promenad runt Nissan med en kollega tidigare i eftermiddags slog vi oss ner på vår kära balkong för en grillkväll. Som jag har saknat balkongen, vårt sommarvardagsrum. Solen kämpade sig kvar över hustaken och vi hann njuta en stund på balkongen innan vi var tvungna att gå in igen. Men så länge det är dagar med 20 graders värme, ja då är det sommar, bannemej.

En julidag i Mölle.

Jag har ju några bilder kvar som jag gärna vill visa från Mölle så att ni absolut åker dit nästa gång ni tänker ta en road trip till Skåne. Jag missade visst att fota stranden vi spenderade eftermiddagen på, förmodligen lockade ett dopp i det blå mer. Men vi gick i alla fall in till Mölle hamn framåt eftermiddagen när vi var mätta på sol, saltvatten, jordgubbar och tidningsläsande.

Vi promenerade uppför branta, smala gator där stora rosenbuskar vällde ut från var och varannan trädgård. Det är inget fel på växtligheten i Skåne :)

Någon som har en aning om vad det kan vara för blomma jag fastnade för framför ett av husen? Förutom blommor fastnade även jag på några bilder. Herr Pettersson börjar så sakteliga lära sig min kamera. Med lite inställningshjälp och pekande och visande hur skärpan egentligen fungerar så går det riktigt bra. Stackarn, kunde han inte hittat en tjej med ett lite smidigare intresse? :)

Efter lite båtspanande och ännu mer strosande runt mysiga restauranger styrde vi bilen hemåt igen. Nästa gång vi åker hit ska vi vara lite mer förutseende så inte alla hotell är fullbokade. Grand Hotell i Mölle ser ut som ett hotell man mer än gärna spenderar en natt på!

Kullens fyr.

Jag kom på mitt i åskovädret igår, när det kändes som hösten verkligen tågat in, att jag glömt visa bilderna från när vi var i Mölle på semestern. D hade minnen från barndomssemestrar att det där Mölle skulle vara ett himla fint ställe och så rätt han mindes! Vi åkte småvägarna dit, genom små byar där husen hade havsutsikt, historia så gammal att husen lutade och jag blev en smula kär och genast försökte kolla hemnet trots att det inte fanns någon täckning. Väl framme passade någon på att smygfota mig på väg in på den flugtäta bajamajan.

Kullens fyr är verkligen en underbar plats värd att besöka. Havet var av det mörkaste blått, ett bälte av dis som smälte samman havet och himlen vid horisonten och segelbåtar gled sakta förbi.

Vi vandrade iväg på en av de många vandringslederna och vek av mot en av de höga kullarna för en fikapaus, klockan var fortfarande bara förmiddag men vi bjöds på en värme som om vi var utomlands! Visserligen välkomnade Telia mig till Danmark på telefonen men vi var trots allt fortfarande på svensk mark :)

Vi tog oss in till Mölle också efter att jag blivit lite rastlös där uppe på kullen och prompt ville bada. Men det tar vi i nästa inlägg, allt för att förlänga sommarens guldkorn lite till.

Simning på Brottet.

Efter jobbet idag styrde jag bilen mot Brottet här i Halmstad. Där finns nämligen simstadion som har öppet på sommaren och med vatten som tas från havet. Efter att ha krånglat på mig baddräkten i ett litet toabås (i brist på omklädningsrum) hoppade jag i vattnet och det var precis lika härligt som sist, det vill säga för ett år sedan.

För mig handlar simning om lugn. Det finns tid att tänka, hjärnan hinner mala igenom det mesta som rör sig i mitt huvud och samtidigt får jag motion. För många är simning det absolut tråkigaste de kan tänka sig men för mig betyder det minnen från min tonårstid, vänskap, glädje och mjölksyra.

Efter 1500 meter hade jag hunnit förbanna mig över en man som absolut inte tillhörde snabbanan, funderat över hur effektiv simningen är för de som simmar med solglasögon och blivit lite avundsjuk när SK Laxen satte igång sin simträning. Det är en allt bra fin känsla, när fingertopparna bryter vattenytan och man tar sina första simtag.

Magasin 36.

Innan vi åkte till våra loppisar i torsdags stannade vi alltså till vid Magasin 36 i Höganäs. Det hade ändrats en del sedan sist vi var där om man säger så. Förra hösten öppnade deras väldigt mysiga och fräscha saluhall med allt från grönsaker, bröd och charkisar till goda ostar, marmelad och olika ekologiska produkter. Supermysigt att strosa runt och jag hade gärna köpt mycket där om vi inte hade behövt förvara det i bilen så länge.

Det är inte bara en vanlig butik utan man ser att de kan det där med hur man inreder på en snyggt sätt, hade kunnat gå omkring där länge bara för inspirationens skull!

En våning upp hittade vi deras restaurang, den höll på att byggas när vi var där förra våren. Stor, luftig och med mycket bevarat från när lokalen var en fabrik (gissar jag). Jag valde deras räkmacka och D tog pulled pork. Riktigt gott men det där med pocherat ägg föll jag inte riktigt för, en märklig konsistens på det.

Efter att ha gått varvet runt i deras klädbutik, äntligen hittat elefantöra som jag letat med ljus och lykta efter, spanat på den gamla bensinmacken och fotat arbetsgubbarna som hojtade något om att de hade en bra posé, kände vi oss nöjda och lämnade Höganäs. För denna gång. Det lär inte dröja länge innan jag tänker släpa med D på loppisrunda i skåne igen.

Gårdagens loppisfynd.

Igår lyckades jag övertala D att vi skulle åka söderut för jag hade två nya loppisar som skulle vara bra. Första stoppet blev Magasin36 i Höganäs vilket inte är en loppis men så himla mysig butik! Nästa stopp blev "Loppan", vi knappade in adressen på gps:en och när vi väl var framme visade det sig att vi åkt fel. Jag missade visst detaljen att loppisen inte alls låg i Munka Ljungby utan i Höganäs.. Ojdå :)

Sista stoppet gjorde vi i Ängelholm vid en loppis som heter "Fyndet" och där gjorde vi två superfynd! En riktigt bra loppis med mycket möbler och det märks att de som äger loppisen har känsla för vad som är bra och inte. Förutom en fungerande 50-tals symaskin från Huskvarna (hurra!) hittade vi även en gungstol. D har varit sugen på en gungstol ett tag och det blev vårt första köp till vårt framtida "bibliotek" i lägenheten. Perfekt nött och sliten, knakar fint när man gungar och jag tror den kommer bli populär i höst när regnet vräker ner och dagen spenderas åt bokläsning.

Jessans world

life isn't about waiting for the storm to pass it's about learning how to dance in the rain.. Kontakt: jessansworld@gmail.com