Semesterläsning.

Det finns nog ingen tid på året som jag läser mer böcker än på sommaren. Det är det bästa tidsfördrivet på en strand med solvarm sand, saltstänkt hud och maximal avkoppling. Pocket är det absolut smidigaste att ha med som semesterbok och förra veckan åkte jag till den lokala bokhandeln för att köpa på mig lite böcker. Vi får se om jag hinner med alla fyra på semestern - först ska jag läsa klart Leif GW Persson som jag läser nu :)

Ett hum om Paris.

Idag vaknar vi upp till ett 19-gradigt och alldeles perfekt upptäckarväder i Paris. Igår när vi kom hit med bussen var det klibbiga 32 grader varmt och regnet hängde i luften. Hotellet vi bor på luktar parfymerade blommor, hissen är klaustrofobisk och rummet litet men ändå rätt fräscht. Vi har inte kommit fram till om området vi bor i är bra eller inte men igår strosade vi bort till Sacre Coeur och Montmartre för lite mat. Byggnaderna är ju underbara i detta område men det är tyvärr lite väl mycket turister (inkl oss såklart). Många som vill måla tavlor, sälja krimskrams och män som sitter som statyer "i luften". Men vi hittade en grym fotbollskille när vi slog oss ner i trappan vid Sacre Coeur för att se på den storslagna utsikten över hela Paris. En bra första dag i Paris som avslutades med olika uteserveringar på trånga kullerstensgator.

Att njuta av sommarkvällen.

Jag behöver nog inte förklara så mycket, när den varma sommarkvällen väl är här gäller det att ta tillvara på den!

Fredag i Falkenberg.

På väg ner mot krabbfisket.

I fredags åkte jag och Kickan ner till Falkenberg för att möta upp Sara och en halvkrasslig Lina. Väl nere vid kusten sken solen så vi ägnade oss åt solstolarna och lite snicksnack de första timmarna. Kvällen bestod av lite krabbfiske i halv storm. Rosévinet var med ner i blå plastmuggar och krabborna var bra på att gömma sig.

När vi fiskat en stund, tappat hälften av krabborna, jämfört vem som fått den största var vi rätt nöjda och släppte tillbaka krabborna i vattnet igen.

Väl hemma i stugan igen lagade vi massor med god mat (och satte igång brandvarnaren)! Paj, aioli, sallad, räkor och kräftor kan inte gå fel. Detta tillsammans med vin och några omgångar Skip-Bo fortsatte fredagskvällen tills det blev natt och för sent för att cykla in till stan och ta en öl.

Träning v.28

Veckan innan semester var inte den mest aktiva, punka på cykeln och ösregn gjorde att bilen användes flitigt till jobbet.

V.28
Måndag: Vila
Tisdag:    Promenad 30+20 min
Onsdag:  Powerwalk 50 min
Torsdag:  Vila
Fredag:    Löpning 26 min (5 km, 5.09 min/km)
Lördag:    Promenad 50 min
Söndag:   Promenad 120 min + cykel 30 min

Lampan på plats.

För några veckor sedan fick jag syn på denna fina lampa på Åhlens. Jag knep det sista exemplaret och sedan har den fått ligga i sån påse och vänta på att få hängas upp. Eftersom min etta inte består av ett sovrum tänkte jag att den skulle passa perfekt i det småländska sovrummet. Nu hänger den här så fint, det enda jag missade när jag köpte den var att den innehåller ingen lampa. Den är alltså bara ett tomt skal. Men fin är den! :)

Skogsmulle för en dag.

Igår plockade jag och min syster ihop hinkar, gummistövlar, regnjackor och diverse myggmedel för att ge oss ut och plocka svamp och blåbär. Vi åkte till Ettö och redan 20 meter in i skogen hittade vi ett stort blåbärs-plockar-ställe. Glatt hejade vi på alla danskar som gick förbi, diskuterade det mesta i livet och Johanna hojtade nöjt att hon minsann inte var rädd för ormar när hon hade gummistövlar på sig. Hur mycket sanning det var i den meningen fick vi svar på senare..

Efter ett tag vandrade vi vidare och båda två var egentligen mest pepp på att hitta kantareller. Vi letade och vi ropade på kantarellerna, jag fotade mest hela tiden men nej, inga svampar, bara samma gapiga danska familj som vi hejat på tidigare.

När vi kommit en bit in på vandringsleden, förbi kohagen, skogens informationsskylt och badplatsen ser jag kantarellen! Ja, en enda kantarell, stor som jag vet inte vad, och lyckan var total. Jag smsade hem till mamma med besked att det blir kantarellmackor till förrätt (Ja, kanske lite optimistiskt).

Vi hittade lite till kantareller vid Moose Park (Eh, ja här i Småland har vi tydligen en älgpark, snacka om att tyskarna är som galna av lycka) och vi gick lite avsides från stigen för att hitta mer. Det är då sanningen om trygg-i-mina-gummistövlar kommer fram. Johanna ger ifrån sig ett illtjut, skriker något om orm och flyr ut ur skogen. Kvar på en stubbe står lillasyster och ropar i panik att hon inte kan lämna mig ensam! Som svar får jag "Du får klara dig själv, ta en annan väg!" Jaha ja, tack för den ;)

Som att inte ormen (som vi tror var en huggorm) gav tillräckligt med drama, när vi kommer till nästa rastplats ser vi två polisbussar och mc-poliser som sitter och fikar i godan ro. Fick lite lust att gå fram och säga "God dag herr konstapel" men istället höll jag mig till att smygfota lite..

Väl hemma räckte svamparna till smörstekt kantarellmacka och till efterrätt åt vi givetvis blåbär med mjölk. Glad i själen och mosig i ansiktet av all natur åkte jag hemåt, nöjd med min skogsmulledag.

Andas smålandsluft igen.

God morgon!
Min semestermiljö har bytts från västkusten till Småland. Åt fel håll kanske vissa tänker men det finns en viss man i de småländska skogarna som jag gärna spenderar min semester med. Att vakna av ett larm klockan sex på morgonen och veta att jag inte behöver gå upp, det är en bra känsla. Istället sov jag länge, frukosten är intagen och snart ska jag åka till systeryster, vi ska ge oss ut i skogarna för att leta bär och svamp! Ska bara se till att undvika alla ormar och dränka mig själv i myggmedel innan vi åker :)

Helgens sista dag.

Söndagen var av förklarliga skäl rätt lugn. Göteborg bjöd på sol men även en halv orkan. Vi spenderade några timmar på ett fik i Haga och en efter en av lördagens hjältar trillade in. Håret blåste upp och ner, tröjan åkte på och av och det var hela havet stormar i kaffekoppen. När vi, vindfrusna i ansiktet, var nöjda gick vi vidare bort till Heden för att spana in Gothia Cup och äta en ledsen och trött korv. Till sist vinkade vi av Monkan vid tåget och fortsatte hem till Markus för tacos och filmkväll.

När Småland tog över Göteborg en lördag.

I lördags strosade jag iväg mot Slottsskogen med kameran i högsta hugg. Det gäller att ha ögonen öppna och se att de där gatorna och husen jag brukar gå förbi är rätt fina att fota.

Väl hemma hos Lina insåg vi att ett paraply var behövligt och vi fortsatte promenaden in mot stan för att möta upp Maria och Jossan för en fika på Brogyllen. Ett riktigt mysigt konditori där allt ser supergott ut och personalen är trevlig, tummen upp för det! Vi hann disturera allt från engelska böcker till båtar i Båstad och lyxrea. Eftersom vädret inte tyckte att vi skulle till Liseberg högg vi istället in i affärerna och shoppade lite. Jag fick med mig en klänning från Zara hem.

Väl hemma hann jag knappt säga hej till lägenheten innan det var dags att fixa i ordning sig och hälla upp ett glas rosévin ur semesterboxen (Ja, alltså en helt vanlig box men den dricks på semestern). Hos Lina lagade vi mat, fast Lina var på grillfest med jobbet. När hon kom tillbaka igen var förfesten igång och Markus hade vaknat till liv också.

Kvällens höjdpunkt var Marias luftmätarmojäng för hennes astma. Simon blåste i topp och knäckte alla andra. Kvällen avslutades på Port du Soleil och när mina öron var fulla av house begav jag mig hemåt Majorna igen. Bra lördag med team Småland!

Semestermorgon.

Det är så skönt att vakna upp första dagen på semestern, utan väckarklocka, med vetskapen om att jag kan sova hur länge jag vill (även om jag inte gör det är det en bra känsla) :)

Semestern inleddes igår med middag hemma hos Knutte tillsammans med Lina & Monkan. Glömde givetvis kameran hemma så den goda pizzan och efterrätten får jag behålla i minnet. Men en bild på tjejorna lyckdes jag knäppa med iPhonen iaf.

Dagens agenda består av fika med fler fina vänner, shopping, förmodligen god mat och dryck innan vi styr klackarna mot Port du Soleil! Åh, härliga semester vad jag tycker om dig!

Semestern närmar sig.

Dagens kontor med Swedish Grace-te från Rörstrand.

God morgon fredag den 13:e!

Idag är sista dagen innan jag sätter igång min out of office, stänger ner jobbdatorn och låter den vila i tre veckor. Som jag har längtat efter semestern! Nu när den väl är här så känns det lite lustigt men oavsett, det ska bli skönt. Dagen till ära jobbar jag hemifrån, rätt skönt att såsa omkring i mysbyxor, osminkad och Lilla My-bulle på huvudet. Dagen kommer mest bestå av att städa i ordning mailen, fixa det sista, meddela kollegor om open cases och sedan ladda inför tjejhelg med smålandstöserna. Det blir en bra fredag det här, fredag den 13e.

Flädersaft på flaska.

Efter lite flängande genom halva Göteborg på jakt efter en silduk, ställning och tratt (gör man inte egen saft i GBG?!) fick jag till slut tag på det och kunde sätta igång med det sista av saftningen. Min chansning med sex flaskor passade nästan perfekt, det blev ett dricksglas koncentrerad saft över.

Givetvis har jag redan smakat på den och den smakar alldeles perfekt! Lagom balans mellan flädern och citronen, söt av sockret, precis som den ska vara. Både fläderblommor och recept kommer från Småland, kanske inte så otippat. Åh vad jag gillar att kunna spara lite av sommarn på en flaska och ta fram i höst!

Utökning i min kamerafamilj.

Min, än så länge, ganska lilla kamerauppsättning: Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6, Nikkor 35mm f/1.8, UV-filter och ett Close-up +10 som tyvärr fick vända tillbaka i returpåsen.

I lördags köpte jag äntligen ett nytt objektiv! Efter att ha funderat, läst recensioner, frågat kunniga människor och funderat lite till bestämde jag mig för att besöka Japan Photos för ett inköp. Jag fick, i lugn och ro, testa de två objektiven jag valde mellan, ställa alla mina frågor och fick bra hjälp från personalen. Jag valde mellan 50mm f/1.4 och 35mm f/1.8 men efter att ha testat de båda kändes 35mm riktigt bra och den fick det bli! Så tack snälla familjen för bidraget till objektivet jag fick när jag fyllde år :)

Jag använde objektivet i Marstrand och hittills känns det som vi är riktigt bra kompisar, jag och 35an. Idag fick jag även hem lite grejer jag beställt till kameran. Tyvärr blev det en del felinköp och close-up +10 linsen på bilden ovan funkade inte alls på något av mina objektiv så det får tyvärr vända tillbaka till webbutiken. Besvikelsen var total när jag förväntansfullt öppnade paketet och insåg att den där fina fjärrutlösaren inte låg i påsen, den hade jag helt enkelt glömt att beställa. Suck.

Nya iPhoneskal.

Min iPhone har fått lite nya och fina skal. När jag köpte telefonen köpte jag även ett skal med silikonkanter och glas på baksidan. Har funkat hur bra som helst men det ser ju inte så skoj ut. Hamnade på denna sida där de hade många olika skal att välja mellan, till ett hyfsat pris :)

Min bild av Marstrand.

Jag köpte ett par nya ballerinaskor förra veckan, väldigt fina och väldigt obekväma! Under promenaden till Hemköp och tillbaka (ca 2 km) i söndags kväll hann jag få en saftig blåsa på varje häl. Detta innebär att jag inte har kunnat ha något annat än sandaler på mig (trots ösregn) och en löparrunda är inte ens att fundera på.

Tur att jag har varit på Marstrand och kan redigera bilder när jag inte kan träna :)

Marstrand är väldigt fotograferingsvänligt. Det är fullt av vackra blommor, gammal historia och mystik svajar i trähusen och det är bara små mysiga gränder överallt eftersom bilar inte får köras på ön (antog vi då vi inte såg några bilar eller parkeringar). En stund funderade vi på hur de stackarna gör när de veckohandlar och förstod snart varför varje hus hade en kärra vid ingången. Smart lösning när man inte har bil ända till huset.

Vi började med att snabbt reka ön för att sedan hitta till Marstrands Wärdshus där vi åt en av de godaste räkmackorna någonsin. Solen värmde skönt i ryggen, vinden fläktade svagt och förutom ett träd hade vi bra spanarutsikt på alla båtvana (och mindre båtvana) människor.

Eftersom jag hade mitt nya objektiv på kameran ville jag givetvis ta kort på allt och någonstans på slutet tröttnade D på att stanna var tionde steg och mumlade något om kamera och kris. Stackarn som knappt tycker om att vara med på kort, han valde helt fel tjej att bli tillsammans med :P

Det är dagar som dessa som verkligen sätter guldkant på sommaren och livet.

Träning v.27

Vecka 27 var en helt ok träningsvecka men jag känner att det hade varit skönt att ha gymkort för att variera träningen lite. Det får bli i augusti, tills dess kommer förmodligen träningen att se ut ungefär såhär.

V.27
Måndag: Cykel 30+30 min
Tisdag:    Cykel 30+30 min
Onsdag:  Cykel 30
                  Morgonlöpning 24 min (4,5 km, 5.28 min/km)
Torsdag:  Promenad 25 min
Fredag:     Powerwalk 51 min (6 km)
Lördag:     Löpning 30 min (6 km, 5.02 min/km)
Söndag:    Promenad 120 min

En dag i Marstrand.

I morse styrde vi bilen norrut mot Marstrand. Vi åkte småvägarna dit, köpte jordgubbar för 10 kr litern vid Säve och hade en solig och härlig dag i Marstrand! Ikväll grillade vi lammhamburgare och såg en luftballong glida förbi utanför fönstret. Nu kommer jag somna solvarm och lycklig!

En lugn lördag.

Gårdagen spenderade vi i stan, vi hade vissa mål och lyckades med dessa. Det ena var att hitta en fiskeaffär för att köpa tafsare (?) och annat skoj. Givetvis var inte detta min favoritaffär för dagen men jag visste vad som väntade, nämligen Japan Photos men mer om det en annan gång. Kvällen ägnade vi åt att laga god mat, planera vår sommar (och inse att den kommer gå alldeles för fort) och kolla på en konstig film i sällskap av rosévin tills jag somnade. En ganska lugn och skön lördag helt enkelt.

Träning v.25+26

Svettig morgonrunda i majorna!

Det här med träning känner jag dalar lite under sommaren. Det finns så mycket annat kul jag vill hitta på så ibland blir det bortprioriterat. Under vintern när uteserveringarna, naturen, solnedgångarna och fotorundorna är färre (eller obefintliga) blir det desto mer tränat. Här kommer i alla fall en sammanfattning av de senaste två veckornas träning.

V.25
Måndag: Promenad 40+30 min
Tisdag:   Vila
Onsdag: Cykel 30+30 min
Torsdag: Vila
Fredag: Midsommarafton = Vila
Lördag: Löpning 22 min (4 km, 5.32 min/km)
Söndag:  Promenad 30 min

V.26
Måndag:  Vila
Tisdag:    Löpning 32 min (6 km, 5.19 min/km)
Onsdag:  Vila
Torsdag: Powerwalk 56 min 6,5 km
Fredag:   Löpning 43 min (8 km, 5.25 min/km)
                 Cykla 30+30 min
Lördag:   Powerwalk 63 min 7,5 km
Söndag:  Cykel 30+30 min

När Göteborg är som bäst.

Jag kom precis innanför dörren och det bara spritter av härliga känslor och må-bra-vibbar i mig! Ikväll kom Knutte förbi mig och istället för att sitta inne och uggla föreslog jag att vi skulle ge oss ut på en fotorunda.

Jag har så många smågator runt min gata som jag inte utforskat och idag testade vi en av dom. Genast insåg jag att detta var en guldgruva till fotogata, ljuset var perfekt, husen gamla och fina och den där speciella känslan infann sig. Den sötaste lilla bilen stod där och ville bli fotograferad och jag fick besök av en nyfiken kompis som blev livrädd när slutaren knäppte till och kortet togs.

Vi fortsatte sedan vidare mot Röda Sten men mer om det en annan dag, nu ska jag ta en dusch och njuta av kvällen och vetskapen att jag har en himla fin barndomsvän.

Att börja bli som sina föräldrar.

Jag har en mycket bra mamma och pappa. Världens bästa till och med. När jag var yngre och en mycket plågsam tonåring var mina föräldrar det pinsammaste jag visste. I själva verket var det säkert mig som alla undrade över när jag gick 10 meter bakom min egen mamma (i en liten ort vet folk vilka som är ens familj)..

Efter några år insåg jag ju hur läget låg till, mina föräldrar ställer upp till 100% för mig och Johanna, de finns alltid där när det är jobbigt och innan jag ens hunnit tänka tanken att ringa och kolla upp något så har mamma redan gjort det. När jag däremot råkar krocka med sju stycken vildsvin (okej, jag körde bara på ett av dom men de var sju stycken) så ringer jag istället pappa som är sådär lugn och trygg, saklig och samtidigt omtänksam.

Med åren har jag väl insett att jag börjar bli vuxen (hjälp!) och vissa drag i mig är så tydliga från mina föräldrar. En av de egenskaperna upptäckte jag idag när jag kom hem från jobbet och mina stackars fötter hade varit instängda i ett par tygskor hela dagen. De där strumporna-i-strumpbyxematerial-som-är-specialgjorda-för-att-inte-synas-i-halvöppna-skor luktade inte hallon precis och jag handtvättade dom, kramade ur vattnet och hängde upp dom på kranen. På kranen. Precis som min mamma alltid har gjort under hela min uppväxt och som jag tyckte var det töntigaste som fanns. Nu är jag precis likadan.

Easy to BBQ.

När jag vaknade upp i morse, aningens trött i skallen, var det knappt ljust ute och det kändes (för andra gången denna vecka) som det var höst ute. Efter några timmar sprack det däremot upp och blev en riktigt solig och fin dag.

Jag passade på att cykla in till stan och köpa en himla fin lampa som jag ska placera i sovrummet hos D. Ja, nu har jag börjat smyga in saker i den lägenheten (med tillåtelse).. Det började med uteplatsen, sedan fick en orkidé flytta in i köket och nu ska alltså en lampa få bosätta sig i hans sovrum. Vart ska detta sluta? :)

Kvällen har spenderats på innergården, blev så himla sugen på grillat så det fick det bli till kvällsmat.Testade en konstig bbq-påse som jag fått av pappa. Så värst easy vet jag inte om den var, svårt att få den att brinna och den var alldeles för stor för min lilla grill hehe. Och som dagen började verkar den också sluta, med regn.

Golf och IKEA-besök.

Igår var planen att åka in till stan, kolla på objektiv och beachvolley. Istället blev det en 9-hålsrunda på en Pay-and-play-bana utanför Kungälv. Så kul att få spela lite golf igen! I år är första gången jag inte är medlem i någon klubb och igår insåg jag att jag faktiskt saknar det lite..

På väg hem till Göteborg igen sladdade vi inom IKEA för en köttbulletallrik. Vi kom ut från IKEA med två blommor, två liter jordgubbar, en stekpanna, 8 påsar brunsås och en låda chokladbollar :)

Jessans world

life isn't about waiting for the storm to pass it's about learning how to dance in the rain.. Kontakt: jessansworld@gmail.com