Lunch

Nu är det dags för lunch! Idag bestående av en baguette.. ska bli spännande att se vad den innehåller, alltid lite skeptisk till tyskanas val av mat ;)
Däremot är ju hotellfrukosten toppen! Finns massa att välja på (givetvis massa konstigt också) men grovt bröd, frallor, ägg, yoghurt, olika sorters meloner, har ätit mig väldigt mätt varje frukost ;)

Lyckades inte få med denna bilden igår så jag slänger upp den nu istället!

Hamnen i Travemünde.

Kram!

Bilder

Hej igen!
Efter jobbet idag åkte vi till Tramünde (en del av Lübeck men det är ca 2 mil från kontoret) för att äta på restaurang. En mysig fiskrestaurang som låg vid hamnen. Solen sken så vi satte oss i lä i solen, hur härligt som helst! Efter lite förklarande (menyn va enbart på tyska) så valde jag att äta rödspätta (tror jag) med potatissallad och vanlig sallad, och ett glas vitt till det. Riktigt god mat! Avslutade med glass till efterrätt och en promenad längs med hamnen innan taxin tog mig hem till hotellet igen (min handledare bor i det området så hon gick hem).

slänger upp lite bilder från igår när jag gick inne i Lübeck och från idag.

Entren till den gamla delen av Lübeck.
"En känd marsipanfabrik.

Min goda mat på fiskrestaurangen, mycket godare än den ser ut!

I morgon kväll åker jag tillbaka till sverige och gbg, ska bli väldigt skönt :)

kram

svält!

jaa genom att jobba här i tyskarnas land verkar man ju inte bli fet iaf!
Min handledare gick precis iväg på sin dagliga lunchpromenad då hon äter sin aptitliga lunch - Äppelklyftor!

och ni ser ju vad min lunch består av (finns inget matställe i närheten, isåfall hade jag givetvis gått dit!) - stulen apelsin och stulna knäckebröd (från hotellet), bubbelvatten och en påse med äppelklyftor (som min handledare så snällt tagit med sig). Anledningen till denna lätta lunch är att vi ska äta på en restaurang i eftermiddag efter jobbet. Men för tyskarna är ju detta ändå en normal lunch som sagt. I morgon ska jag tydligen få en baguette till lunch - phu!

Arbetsuppgifterna går bra, ganska lugnt idag då vi är beroende av att få uppgifter från olika personer. Men nästa vecka när jag ska ta över hennes arbetsuppgifter helt själv (med hjälp av Anneli som kommer vara i gbg ons-tors) kommer det att vara mer att göra pga att det är månadsskifte = hysteriska personer ;)

Första dagen i Lübeck

Vilken lång dag det blev igår!
När jag kom fram till Hamburg igår kväll vid kl 22 väntade en taxichaufför på mig. I ösregnet tyckte han att det var en utmärkt idé att dra upp i 140-150 km i timmes på autobahn, vadå vattenplaning? ;)

Efter hotellfrukosten i morse blev jag skjutsad (av samma chaufför, han är SE's "egna" chaufför) till SE's kontor här i Lübeck. Har träffat min kollega och hon har lärt mig sina arbetsuppgifter. Allt känns ganska svårt men ändå lättare än när jag var uppe i Falun och blev upplärd. Då hade jag ingen aning om hur systemet och programmen fungerade vilket gjorde allt mkt svårare. Nu kan jag det och det underlättar förståelsen av dessa arbetsuppgifterna. Det jag lär mig nu är att ha hand om alla transporter overseas. :) Det jag främst kommer att göra är att fixa fakturor/order där det saknas kostnader och lägga in nya rutter som bruken ber om. Låter kanske inte så svårt men alla fall skiljer sig från varandra. Som tur är har jag Annelis hjälp, annars hade det inte gått!

Nu har jag lunchpaus på jobbet. Här klarar man sig tydligen på att bara äta frukt till lunch ("eftersom vi äter varm mat när vi kommer hem") whaat!? jag dör ju av hunger! som tur är har de beställt thaimat till mi som jag käkar nu=) däremot verkar menyn bestå av äpplen imon så jag ska se till att smuggla med en lite fralla från frukosten ;)

kram

Arlanda

Då är första flygningen avklarad, Landvetter - Arlanda. Pissväder och förseningar som de flög in. Snart ska jag boarda planet till Hamburg där en taxi väntar på mig. Sedan en timmes taxi till Lübeck innan jag äntligen är framme på hotellet! Tur att jag har andra boken i twilight-serien som sällskap med mig ;)

Har även tre mobiltelefoner med mig. En jobbtelefon, min skruttiga SonyEricson och äntligen äntligen har jag hämtat ut min ifån! :)

Ha det fint här hemma i svedala så ska jag har det bra borta i tyskarnas land!

Puss o kram <3

Lübeck!

I eftermiddag åker jag till Lübeck! Ska bli intressant även om jag är väldigt nervös!
Hemma igen på torsdag kväll.
Kraam

Chill helg.

Tjingeling!
After worken i torsdags var himla trevlig! Vi träffades på en polsk restaurang som är känd för god mat. Jag käkade panerad ost och lite annat. Efter en pinsam incident vid betalningen (hade glömt föra över pengar till kortet. Ridå.) gick vi vidare till en bar (som visade sig vara den där Anna jobbar ibland, så även denna kväll!) där groggrundorna gick heta. Efter taxi hem damp jag ner i sängen runt ett. Kändes som en ångvält kört över mig när klockan ringde 05.50 i fredags. Till lunch åkte vi AW:are och käkade pizza, passande tyckte vi ;)
Idag tog jag bussen till IKEA (lyckades såklart krångla till det lite för mig med bussbyten, vem är förvånad) och köpte ett soffbord! ett billigt att ha tills jag hittar DET soffbordet. Lyckades även knipa det sista tallrikssetet som jag va ute efter.
Denna kvällen har än så länge bestått av trerätters, vin och nu notting hill.
Halldetalj ;)
Nämen, ett soffbord!

Förrätt: Vitlöksbröd
Huvudrätt: Lasagne!
Dricka: Vin och bubbelvatten
Efterrätt: Latte och nybakad cupcake!
Puss o kram

AW!

Nu blir det After Work med jobbarkompisarna, woho! :)

Shopping!

Nu bara dräller det in inlägg, vilken chock va!? ;)
Idag efter jobbet åkte jag in till stan för att shoppa lite. Hittade en jättefin kofta när jag och Anna var i stan för några helger sen och kom på att jag hade 150 kr rabatt på MQ så idag slog jag till! Köpte däremot den i grönt istället för beige som jag först tittade på. Tack mamma för telefonhjälpen! ;)
Hittade även lite snyggt på H&M.
Idag har jag även fått hem mitt internet, halleluja! No more segt mobilt bredband, så skönt!

Flygbiljetter

Javisst, Amexkortet är aktiverat, flygbiljetter till Lübeck är nu köpta och tre nätter på hotell i Lübeck är bokade. Jag ska dit för att bli upplärd i nya arbetsuppgifter. En av mina kollegor ska lära mig och sedan är det tänkt att jag ska sköta hennes arbetsuppgifter i två veckor när hon är på semester. Som tur är kommer förmodligen min handledare hit till Gbg och stöttar mig de första dagarna, känns som det kan behövas! :)

Har ju glömt att berätta att jag har skaffat mig en busskompis också!
Förra fredagen kom aldrig bussen så jag och tre till som skulle till unegfär samma ställe utnyttjade resegarantin (man får åka taxi dit man ska och västtrafik betalar om man är mer än 20 min sen) till jobbet. En av dessa var denna busstjejen (haha vet inte ens va hon heter!) och vi började prata lite. så nu har det blivit att vi åker ihop till o från jobbet varje dag. Hon ska även börja träna på friskis där jag tränar.

Kramar

Länge sen!

Ojojoj, ingen bra bloggare här inte! Så mycket att göra, så lite tid ;)
Sedan sist har det ju såklart hänt en del!
Förra måndagen åkte jag och tre av mina kollegor till en badmintonhall i Näset och spelade badminton. En riktigt svettig timme! Jag var överlägset sämst men det va kul ändå=) Efteråt va vi hungriga så vi åkte till ett thaiställe med sveriges i särklass godaste thaimat! det kändes som att sitta i thailand och äta!
I tisdags var det dags för aktivitetsdag med jobbet. Först ett "teammöte" med lite information om hur det går för företaget och för vår avdelning, lite nyheter och lite ändringar. Därefter gick vi bort till hamnen där vi skulle få information från företaget som vi fraktar gods med. Efter en god räkmacka fick vi även gå ombord på en av båtarna som vi fraktar containrar med. Lite bilder på det:
Några av mina kollegor utanför båten vi gick ombord på.
Lastningsterminalen med alla containrar som ska lastas på båtarna.
Längst fram i båten där kaptenen styr båten :)
Jag har även hunnit shoppa lite sen jag flyttade hit (såklart, är ni förvånade? ;) )
Här är mina nya höstskor som jag gillar supermkt!
Helgen har bestått av flytt flytt flytt! Denna gång var det faktiskt inte jag som flyttade utan kära moster med familj. Detta firades på lördageftermiddagen med öl och fotboll på Hard Rock med fina vänner! på kvällen blev det bio och inception!
Denna veckan har börjat bra med sol och nästan sommarväder! Jobbet går bra, vissa dagar jättelugna och vissa (som idag) hur mycket som helst! Min stackars handledare får stå ut med tusen frågor från mig men hon verkar ha ett bra tålamod ;)
Till sist slänger jag upp lite bilder från mitt kära Majorna som jag tog idag!
Mitt hus, jag bor i dörren näst längst bort :)
Tagen med systemkameran.
Till sist en bild på en smyckesställning som jag köpte igår. Så nu upp till er alla 100 000 människor som läser min blogg dagligen, tycker ni jag ska behålla den?
Kraaam till er alla som orkat ända ner hit ;)

Bad blogger

Hej hallå!
sämsta bloggaren i stan tänkte uppdatera lite snabbt ;)
Hade tänkt uppdatera med bilder och hela altet idag men fick en pannkaksinbjudan jag inte kunde tacka nej till!
En uppdatering ska försöka läggas in imon=)

De senaste dagarna

Då har tre arbetsdagar på denna veckan avverkats!
I måndags kom Anneli från Finland för att hjälpa mig mån-tis. Hon var trevlig och hjälpsam så det var skönt att ha henne som hjälp vid arbetsuppgifter. Eftersom jag inte kan lösa mina arbetsuppgifter helt på egen hand än så har det varit super att ha haft henne bredvid. Nu när hon har åkt får jag istället maila henne mina frågor. Även det går bra men det blir givetvis lite mer omständigt..
Annars tycker jag att allt fungerar bra, känns som jag kommer mer och mer in i "gänget" för varje dag som går. Nästa tisdag är det en aktivitetsdag inplanerat med avdelningen, vet inte riktigt vad det innebär. Och innan idag frågade de om jag ville vara med och spela badminton nästa vecka, kul!
För att komma till jobbet varje dag måste jag först åka en buss i 7 minuter för att sedan byta och ta en annan buss 8 minuter till SE. Så imorgon tänkte jag skippa den första bussen och cykla dit istället=) Ska även börja jobba lite tidigare, skönt att komma hem lite tidigare än 20 över fem..
Kan även konstatera två saker:
1. Att jobba på kontor ger mig ballongmage, herreguuuud!
2. Att bo i majorna innebär backar, vääldigt jobbiga backar, särskilt när man är påväg hem från ett träningspass.
slänger in två bilder som jag tog innan idag när jag väntade på spårvagnen hem!
I väntan på 11:ans spårvagn

Jessans world

life isn't about waiting for the storm to pass it's about learning how to dance in the rain.. Kontakt: jessansworld@gmail.com